مرکز آموزش اولین دیتا

مزیت ایجاد وبلاگ برای سایت

0

داشتن وبلاگ برای هر سایتی با روی کار آمدن انواع استارت آپ و برند به یک نیاز ضروری تبدیل شده است.استفاده از وبلاگ نویسی بستگی به هدف شما ندارد که شما یک وبلاگ شخصی ایجاد کنید که در آن به انتشار محتوای روزانه بپردازید یا اینکه یک وبلاگ برای شرکت خود داشته باشید که به نحوه کار با خدمات ارائه شده و آموزش‌های لازم درباره محصول خود بپردازید. به هر حال با هر هدفی که قصد ساختن وبلاگ را داشته باشید، داشتن وبلاگ و تولید محتوا مزایای وبلاگ نویسی را برای شما در پی خواهند داشت. البته در اینجا منظور از وبلاگ نویسی ساخت یک وبلاگ در سرویس‌های وبلاگ‌دهی نیست.

آکادمی اولین دیتا در این مقاله به معرفی مزایای وبلاگ نویسی و معرفی چند دلیل مهم برای ضرورت ایجاد وبلاگ برای سایت می پردازد تا با استفاده از این مقاله با دلایل شگفت انگیزی که باعث می شود استفاده از وبلاگ پیشرفت سایتتان را به دنبال داشته باشد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در سایت پیاده سازی کنید.

مزیت ایجاد وبلاگ برای سایت

منظور از وبلاگ نویسی ساخت یک وبلاگ بر روی دامنه اصلی سایت که میتواند در خود سایت اصلی باشد و یا اینکه در یک پوشه وبلاگ یا ساب فولدر آن را نصب کنید می باشد. تنها مزیتی که شاید سرویس‌های وبلاگ‌دهی داشته باشند در داشتن دامین اتوریتی بالا است که میتواند در رشد سریع‌تر در موتورهای جستجو به شما کمک کند، اما دلایل اصلی دیگری وجود دارند که استفاده از سرویس وبلاگ‌دهی را نقض خواهند کرد که از جمله آنها می شود به نداشتن نقشه سایت، عدم امکان ثبت سایت در گوگل و دسترسی‌های محدود اشاره کرد.

با یک بررسی بر روی سایت‌های بزرگ شروع می کنیم. به نظر شما چه دلیلی وجود دارد که یک سایت هاستینگ و میزبانی وب مانند اولین دیتا از وبلاگ استفاده کند؟ یا یک سایت در زمینه فروش کمپوست که در کشاورزی کاربرد دارد چه دلیلی دارد ، یک وبلاگ بر روی سایت خود داشته باشد؟ آیا نداشتن وبلاگ برای سایت‌هایی در این زمینه باعث شده نسبت به رقبای خود که از وبلاگ و تولید محتوا استفاده می‌کنند فروش پایین‌تری داشته باشند؟ حداقل میشود گفت که پاسخ سوال آخر مثبت می باشد، چرا که:کسب و کارهای موفق، وبلاگ دارند!

مطمئنا کسب و کارهایی که وبلاگ دارند موفق‌تر از کسب و کاری هستند که وبلاگ ندارد. چرا که وبلاگ این کسب و کارها درواقع به یک پاتوق برای مشتریان تبدیل شده است. گذشته از این موضوع باعث تمرکز بر روی برند میشود و هر زمان که مشتری نیاز به راهنمایی در مورد خدمات مربوطه داشته باشد به جای سرک کشیدن در سایت‌های مختلف میتواند خیلی راحت از طریق وبلاگ همان سایت پاسخ سوالات خود را  دریافت کند .


مزایای وبلاگ نویسی و فواید داشتن وبلاگ

اهمیت بازاریابی محتوا و بازاریابی اینترنتی این روزها مهمتر از اهمیت تولید محتوا که روز به روز بیشتر و پر رنگ‌تر میشود به گوش همه کاربران اینترنت آشنا می باشد. تولید محتوا بهترین راهکاری می باشد که با استفاده از آن میشود مشتریان زیادی را در حیطه کسب و کاری خود جذب کنید. شاید دانستن آمار و ارقام زیر برایتان جالب باشد.

  1. شرکت‌هایی که وبلاگ دارند، لینک‌های ورودی به سایت آنها تا ۹۷ درصد بیشتر از سایت‌های بدون وبلاگ است.
  2. ۸۱ درصد کاربران آمریکایی به وبلاگ‌ها و استفاده از اطلاعاتی که در وبلاگ‌ها ارائه می‌شود اعتماد دارند.
  3. کسانی که در زمینه بازاریابی اینترنتی فعالیت دارند و دارای وبلاگ هستند، ۶۸ درصد بیشتر از بقیه مشتری کلیدی دریافت می‌کنند.
  4. ۶۰ درصد کاربرانی وقتی محتوای سفارشی یک شرکت در وبلاگ خود را مطالعه می‌کنند، دید مثبتی از آن شرکت به دست آورده و ۶۱ درصد از کاربران آمریکایی به همین طریق دست به خرید و استفاده از خدمات چنین شرکتی میزنند.

متاسفانه برخی مدیران سایت‌ها به دلایل مختلفی مانند طولانی بودن پروسه جذب مشتری از طریق وبلاگ نویسی، عدم توانایی تولید محتوا، عدم رغبت در پرداخت هزینه برای نویسنده و تولید محتوا و دلایل مختلف دیگر از ساخت وبلاگ برای سایت سرباز میزنند. اما غافل از این هستند که آینده ازآن تولید محتوا است و بدون تولید محتوا و صرفا با تمرکز بر روی تبلیغات نمیشود موفق شد. البته تولید محتوا هم صرفا محدود به محتوای متنی نیست و میشود از طریق انواع محتوای چندرسانه‌ای مانند ویدئو، پادکست و اینفوگرافیک برای این موارد استفاده کرد. اما موارد ذکر شده بعد از محتوای متنی قرار دارند، چرا که به تنهایی قادر به رفع نیاز هر کاربری نیستند. حال در ادامه به معرفی مزایای وبلاگ نویسی و فواید داشتن یک وبلاگ برای کسب و کار می‌پردازیم.

به دست آوردن نیاز روز

اصلی‌ترین مزیت داشتن وبلاگ برای سایت این است که میتوانید نیاز روز مشتریان را به دست آورده و با برنامه ریزی درستی که انجام میدهید به ایجاد محصول جدید و معرفی محصول بپردازید. بزرگ‌ترین ایده‌های خلاقانه به واسطه بررسی همین نیازها شکل گرفته و همواره از گذشته تا به امروز، تا زمانی که نیازی احساس نشده، محصولی هم در کار نبوده است.

کافیست کمی آمار وبلاگ و سایت را بررسی کرده و ببینید که مشتریان بیشتر دنبال چه چیزهایی هستند؟ چه چیزهایی را جستجو می‌کنند؟ به چه موضوعاتی در حوزه کسب و کار شما علاقه‌مند هستند؟ و کلی اطلاعات دیگر که با گرفتن آمار میتوانید به دست بیاورید. سپس با بررسی همین نیازها ابتدا به ایجاد محصول یا ایجاد محتوا در وبلاگ پرداخته و نیاز مشتری را برطرف کنید. بعد از انجام این کار باید شاهد تغییراتی باشید که موارد زیر نمونه‌های خوبی هستند.

  • جذب رضایت مشتری
  • قدرت گرفتن برند
  • تمرکز روی محصول و قرار گرفتن در لیست اولین کسب و کاری که این ایده را راه‌اندازی کرده
  • دریافت ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو
  • جذب مشتریان جدید
  • فروش بیشتر
  • و…

افزایش سئو سایت

سایت‌هایی که صرفا در زمینه فروش محصول یا ارائه خدمات خاصی فعالیت دارند، صفحات خیلی کمتری دارند. حتی شاید در یک کسب و کار تا یک سال خبری از ساخت صفحه جدید نباشد، چرا که خدمات یا محصولی توسط این سایت ارائه نشده است. بنابراین نیازه با ساخت وبلاگ برای سایت، کاری کنیم که صفحات بیشتری تولید کنیم و به عنوان یک سایت فعال از نظر گوگل شناخته شویم. البته تولید صفحات به این معنی نیست که هر روز چندین محتوای بی کیفیت و به درد نخور را فقط برای این منظور که لینک‌های بیشتری در گوگل داشته باشیم، ثبت کنیم. بلکه صفحات ما باید کاملا از روی اصول تولید محتوا ایجاد شده باشند.

اصلا این کار را در قالب یک سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت طی کنید. به نظر شما بعد از یک سال وبلاگ نویسی چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ شاید اتفاقات زیر که از تجربیات خود من است، برایتان جالب باشد.

  • شخصا که رتبه الکسا را اصلا معیاری برای سنجش سایت نمی‌بینم. اما پس از یک سال فعالیت مرتب و روزانه در وبلاگ نویسی الکسا سایت با افزایش چشمگیر ۶ برابری مواجه شد.
  • ترافیک سایت در زمان شروع شاید روزانه به ۲٫۰۰۰ آی‌پی میرسید، اما پس از یک سال کل ترافیک به بیش از ۱۰٫۰۰۰ بازدیدکننده یکتا رسیده است.
  • متوسط وضعیت سایت در موتورهای جستجو بین رتبه‌های ۸٫۹ تا ۱۲ بوده است، اما بعد از یک سال به رتبه ۲٫۳ در کلمات مرتبط با کسب و کار رسیده است که بخش اعظم آن مربوط به همان وبلاگ است.
  • اصولا داشتن محتوای با کیفیت و جامع چه برای کاربر و چه موتور جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین همین موضوع باعث شده کسب و کارهایی که یک سال پیش به عنوان رقیب بودند، فاصله بسیار زیادی از آنها گرفته شود. به طوری که دیگر نتوان انها را به عنوان رقیب در نظر گرفت.

پس خیلی ساده میبینیم که استفاده از وبلاگ در سایت باعث رشد بسیار بالای یک کسب و کار در موتورهای جستجو خواهد شد که مزایای بسیار زیادی در پی دارد.

افزایش ترافیک سایت و جذب بازدیدکننده

به لطف همین افزایش سئو سایت با استفاده از وبلاگ، بخش اعظم بازدیدکننده‌ها از طریق وبلاگ تامین میشوند. در این مدت یک سال وبلاگ نویسی و تولید محتوا در زمینه کسب و کار اینترنتی که دارید هیچ هزینه‌ای بابت تبلیغات انجام نداده‌اید. حال اگر پس از یک سال هزینه‌ای که قصد داشتید برای تبلیغات خرج کنید را در جهت بهبود بیشتر وبلاگ و تمرکز بیشتر روی وبلاگ نویسی خرج کنید، آیا وضعیت به صورت چند برابری بیشتر نخواهد شد؟

به لطف همین افزایش بازدید وبلاگ که صورت گرفته، کاربران جدید وارد وبسایت شما شده و پس از مطالعه محتوا با کسب و کار شما آشنا شده و بخشی از همین کاربران به لطف برندینگ، مشتری مداری، تمرکز بر ارائه خدمات از طریق وبلاگ نویسی و ارزش آفرینی به مشتری شما تبدیل خواهند شد.

اطلاع رسانی به مشتریان

همه افراد ایمیل‌های خود را به صورت منظم بررسی نمی‌کنند. اما بیشتر مشتریانی که دریافت می‌کنید به صورت مداوم وبلاگ شما را برای خواندن محتوای جدید بررسی می‌کنند. برای همین کافیست بخشی از وبلاگ که بیشتر به چشم بیاید و در دید مشتری باشد را برای اطلاع رسانی در نظر بگیرید.

هر زمان که قصد ارتقا سیستم و یا رفع یک بی نظمی را دارید، چند روز قبل‌تر از طریق همین وبلاگ به مشتریان اطلاع رسانی کنید تا اگر نیاز به انجام کاری دارند، قبل از اینکه موقتا کسب و کار شما برای مدتی به حالت تعمیر و ارتقا پیش بره از داده‌ها و اطلاعاتی که نیاز دارند خروجی و گزارش داشته باشند.

افزایش تعامل با مشتری

داشتن تعامل بیشتر با مشتری و تا جای ممکن وجود ارتباط مستقیم و شناخته شده در یک کسب و کار آنلاین با مشتری، مهم‌ترین بخش از هر کسب و کاری به حساب می آید. صرفا تولید محتوای با کیفیت نیاز مشتری را برطرف نخواهد کرد. بلکه مشتری نیاز به داشتن تعامل و ایجاد ارتباط با شماست. باید مشخص شود با چه کسی(کسانی) در حال تعامل و همکاری است. شاید ایده‌های زیر هم برای افزایش تعامل خلاقانه باشند.

  • بخشی با عنوان مصاحبه در وبلاگ خود راه‌اندازی کرده و به معرفی کارمندان و زندگی‌نامه آنها بپردازید. مشتریان می‌توانند با خواندن سرگذشت کارمندان و تجربه کاری آنها در شرکت بدانند که با چه کسانی سر و کار دارند.
  • با دعوت از مشتریان و ایجاد کمپین‌هایی که توسط هشتگ در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنید، آنها را با خود همراه کنید. میتوانید در پایان جوایزی هم برای نفرات برتر در نظر بگیرید. این کار به برندینگ شما کمک خواهد کرد.
  • بخشی را با عنوان دل نوشته ایجاد بکنید تا مشتریان دغدغه‌هایی که برای کسب و کار دارند، یا هر سخنی که شاید برای سایر مشتریان که در این کسب و کار هستند مفید باشد را ارائه کنند.

صرفا قرار نیست کسب و کار شما متکلم وحده باشد و مشتری هم مطیع شما(!) بلکه باید با پیاده سازی راه‌های مختلف تعامل با سایر مشتریان را هم فراهم کنید. این تعامل چه خوب باشد و چه بد، باید پیاده سازی آن انجام بگیرد. اگر مشتری انتقاد می کند، باید دلیلش را پیدا کنید و ببینید چه کاستی داشتید؟ آیا اصلا این انتقاد به جا بوده؟ به هر ترتیبی که شده باید کاری کنید که مشتری را راضی نگه دارید.

مسئله دیگر اینه که همین کارها باعث شناخت بهتر از کسب و کار شما برای سایرین خواهد شد. ساده‌ترین راه ایجاد تعامل با کاربران از بخش دیدگاه‌ها قابل پیاده سازی هست. البته سعی نکنید که دیدگاه‌های انتقادی و منفی را سانسور کنید. شاید فکر کنید این دیدگاه‌ها باعث فراری شدن و ایجاد شک و شبهه برای کاربران جدید شود، اما لازم است بدانید که اگر درصد زیادی از مشتریان راضی را داشته باشید، همین مشتریان با دادن پاسخ‌های مثبت به کاربر مورد نظر وی را راضی خواهند کرد. کاری کنید که مشتریان راضی شما نظر و تجربه خود را درباره کسب و کارتان به کاربران جدید یا حتی ناراضی اعلام کنند.

استفاده تبلیغاتی و معرفی محصولات جدید

پس از اینکه وبلاگ شما حسابی رشد می‌کند و به لطف سئو و افزایش بازدید وبلاگ که داشتید، حالا میتوانید بر روی ایجاد محصولات جدید و معرفی محصولات گام بردارید. این وبلاگ می‌تواند بهترین مکان برای معرفی محصول و همچنین ارائه کدهای تخفیف جهت خرید محصول باشد. حتی می‌توانید برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی از طریق وبلاگ نظرات مشتریان خود را جویا شوید.مشتریان، عضوی از خانواده کسب و کار شما به حساب می‌آیند که باید آنها را حفظ و حمایت کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که قرار است در وبلاگ ارزش آفرینی کنید. بنابراین از این روش‌های تبلیغاتی زیاد استفاده نکنید. بلکه تمرکز اصلی را بر روی انتشار محتوا و برندسازی از طریق وبلاگ نویسی انجام دهید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که: این روزها کاربران دشمن تبلیغات و آگهی هستند.

ارزش آفرینی و برند سازی

اگر وبلاگ نویسی به صورت درست و اصولی دنبال شود مهم‌ترین مزیتی که در پی دارد ارزش آفرینی آن کار می باشد. اگر به دنبال دیده شدن، برند شدن و اینکه مهم تلقی شدن هستید، باید برای مشتری ارزش آفرینی داشته باشید. یادتان باشد که هیچ چیزی مهم‌تر از معنویات و ارزش آفرینی در ذهن مشتری نیست. پس از اینکه ارزش آفرینی کنید، با سیلی از کامنت‌های تشکر و تعریف از سوی مشتریان مواجه خواهید شد.

با دادن اطلاعات مفید به مشتریان ارزش آفرینی کنید. اگر مشکلی دارند بدون داشتن چشم داشت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای آنها برطرف کنید. از یاد دادن ترفندهای مختلف چشم پوشی نکنید. حتی هدف شما این نباشه که چون مشتری شما نیستند، نباید آنها را راهنمایی کنید. بلکه باید بدونید که اگر ارزش آفرینی را برای کاربرانی که مشتری رقبای شما هستند انجام دهید، کاربران با دیدن این مقدار خلق ارزش جذب کسب و کار شما خواهند شد.

خروج از حالت خشکی و ثابت

قرار نیست که یک کسب و کار خشک داشته باشید. داشتن وبلاگ میتواند خشکی یک کسب و کار را برطرف کرده و از حالت بی روح بودن و تکراری خلاص بشید. همه مزیت‌هایی که در بالا برای وبلاگ نویسی ذکر شدن خروجی اصلی که خواهند داشت خروج یک کسب و کار از حالت خشکی و ثابت خواهد بود.


چگونه برای سایت یک وبلاگ بسازیم؟

حال که با انواع مزیت وبلاگ نویسی و فواید داشتن وبلاگ برای سایت آشنا شدید و تصمیم گرفتید که شروع به وبلاگ نویسی کنید، باید را روش‌های ساخت وبلاگ هم آشنایی داشته باشید. ساخت وبلاگ می تواند از خرید هاست و دامنه و راه‌اندازی توسط یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس آغاز شود.

اما از آنجایی که داشتن وبلاگ در کنار سایت به دو روش ممکن است بیایید بررسی کنیم که کدامیک گزینه بهتری خواهد بود. همانطور که می‌دانید و دیده‌اید، داشتن وبلاگ برای سایت که در سایت‌های بزرگ نیز به همین شیوه است، به دو صورت اجرایی می‌شود.

  1. ساخت وبلاگ برای سایت در ساب فولدر مانند site.com/blog
  2. ساخت وبلاگ برای سایت در ساب دامین مانند blog.site.com

به نظر شما استفاده از کدام گزینه مناسب‌تر است؟ ساب دامین یا ساب فولدر ؟ تاثیر ساب دامین در سئو بهتر است یا تاثیر ساب فولدر در سئو بهتر است؟

اگر دقت کرده باشید بزرگ‌ترین کسب و کارهای اینترنتی از ساب فولدر برای این کار استفاده می‌کنند. چرا که ساخت وبلاگ در ساب فولدر به عنوان جزیی از سایت به حساب می آید و به لطف همین موضوع میشود روی افزایش دامین اتوریتی تمرکز کرده و رتبه بهتری را در موتورهای جستجو به دست آورد. اما استفاده از ساب دامنه در وبلاگ به خودی خود یک سایت جدا به حساب می آید و تاثیر چندان زیادی بر روی دامنه اصلی از نظر سئو نخواهد داشت. پس اگر قصد راه‌اندازی وبلاگ برای سایت و وبلاگ نویسی دارید، حتما وبلاگ را در پوشه یا ساب فولدر بسازید.

امیدوارم این مقاله از آکادمی اولین دیتا هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد و با استفاده از آن توانسته باشید با دلایل شگفت انگیزی که باعث میشود استفاده از وبلاگ برای رشد کسب و کار شما موثر باشد را  آشنا شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .