مرکز آموزش اولین دیتا

مقایسه پیوند یکتا فارسی نسبت به انگلیسی در وردپرس

0

پیوند یکتا فارسی بهتر است یا پیوند یکتا انگلیسی ؟url فارسی یا انگلیسی در وردپرس استفاده کنیم یا از URL فینگلیش استفاده کنیم ؟یکی از بحث‌های مهم پیرامون سئو می باشد که اگر با افراد سئو کار مشاوره کنید حتما این مورد را جزء سوالات پر تکرار میدانند. اما آیا به نظر شما واقعا داشتن یک URL انگلیسی یا فارسی در وردپرس یا هر سیستم سایت ساز موضوع مهمی می باشد؟ به نظر شما استفاده از آدرس فارسی یا انگلیسی چه تاثیری بر روی سئو و UX سایت خواهد داشت؟ قطعا چه اینکه به تازگی شروع به راه‌اندازی سایت کرده باشید و چه اینکه مدتیست سایت  که راه اندازی کرده اید و حالا این مقاله را میخوانید، تصمیم بزرگی در این مورد که از پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی در وردپرس استفاده کنید خواهید گرفت.

آکادمی اولین دیتا در این مقاله به دلایلی که باعث خواهند شد استفاده از URL فارسی یا انگلیسی در وردپرس را انتخاب کرده و یکی از آنها را جزء اولویت‌ها قرار دهیم می‌پردازیم. اما از آنجایی که اگر سایت تازه تاسیس نباشد و آدرس‌های زیادی داشته باشید، ممکن است بگویید که لینک‌ها دو حالت فارسی و انگلیسی خواهند گرفت، در انتها هم به معرفی راهکاری برای این بخش خواهم پرداخت. پس اگر شما هم هنوز بین انتخاب پیوند یکتا انگلیسی یا فارسی در وردپرس مردد هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پیوند یکتا فارسی یا انگلیسی در وردپرس

لازم است پیش از هر آموزشی نکاتی را در زمینه پیوند یکتا و ساختار آدرس دهی صفحات سایت در وردپرس یا هر سیستم ساز سایت دیگر را که به صورت عمومی در همه آنها یکسان می باشد را بررسی کنیم.

  • پیوند یکتا، نامک، URL، slug، آدرس صفحه و… همگی یک معنی را در این مقاله خواهند داد. پس اگر در بخش‌های مختلفی از مقاله این عناوین را دیدید بدانید که همه این موارد فقط به آدرس اینترنتی صفحه اشاره دارند. حالا این صفحه میتواند یک نوشته، محصول، دسته بندی، برچسب یا هر چیزی باشد.
  • ممکن است در مقالات مختلف خوانده باشید که انتخاب آدرس در سئو خیلی تاثیر دارد و توجه زیادی به آن میشود که به درست و غلط بودن این موضوع یا میزان اهمیت پیوند یکتا در سئو سایت کاری نداریم. اما چیزی که در این بین مهم می باشد این است  که، سئو مانند یک رتبه کنکور است که باید در هر کدام از فاکتورهایی که در سئو سایت تاثیر گذار هستند، رتبه و امتیاز قابل قبولی را دریافت کنید. برخی از این فاکتورها مانند دروس تخصصی هستند که ضریب و ارزش بالایی دارند، برای همین رعایت آنها میتواند رتبه شما را نسبت به دروس عمومی که ضریب کمتری دارند بهتر و بیشتر بالا برد. پس در سئو هم همین حالت رخ میدهد .
  • ساختار یک آدرس در وب پارسی در فرمت‌های فارسی، انگلیسی یا فینگلیش دیده میشود که در این بین استفاده از فینگلیش کار اشتباهی می باشد. چرا که تایپ فینگلیش اصلا چیزی نیست که در هیچ فرهنگ لغتی وجود داشته باشد. بنابراین از انتخاب آدرس‌هایی که به صورت فینگلیش هستند شدیدا دوری کنید.
  • و نکته آخر اینکه انتخاب URL فارسی یا انگلیسی در این مقاله هم از نظر سئو مورد بررسی قرار میگیرد و هم از نظر UX یا رابط کاربری که باید به هر دو نکته در این زمینه توجه کنید.

برای انتخاب پیوند یکتای مناسب در وردپرس به صورت کلی میشود یک قانون دو بخشی را در نظر گرفت که اگر از این قانون تبعیت کنید، میشود گفت ساختار آدرس سایت شما بهینه خواهد بود.

کوتاه و مرتبط با موضوع صفحه

حالا نقل قول بالا را کمی کمی گستر ده تر بیان می کنیم و به هر دو شرط لازم برای انتخاب پیوند یکتای فارسی یا انگلیسی در وردپرس می پردازیم.

۱. آدرس‌ها کوتاه باشند!

اگر در آدرس‌هایی که در هنگام افزودن نوشته در وردپرس ساخته میشود دقت کرده باشید، در صورتی که پیوند یکتا بر روی حالت نام نوشته قرار داشته باشد و تغییری در آن لحاظ نکنید وقتی آدرس نوشته را کپی می‌کنید و داخل شبکه‌های اجتماعی یا یک پیام رسان مثل تلگرام paste می‌کنید آدرس به صورت کلی زیر و رو شده و کاراکترهایی مثل % و ۲ و F و… در آن قابل مشاهده هستند. اما حالا اگر نوشته دیگر بسازید و از یک عنوان انگلیسی استفاده کنید، پس از اینکه لینک برای نوشته ساخته شد به صفحه نوشته که مراجعه کنید میبینید که دقیقا کلماتی که توی عنوان تایپ کردید در آدرس هم قرار دارد و با یک کاراکتر خط تیره از هم جدا شدند.

در این حالت آدرس‌هایی که انگلیسی هستند کوتاه‌تر خواهند بود و آدرس‌های فارسی بلند هستند. پس میشود گفت که از نظر اینکه URL انگلیسی یا فارسی انتخاب کنیم، استفاده از حالت انگلیسی به دلیل کوتاه بودن و تغییر کاراکترهای زبان محلی بهتر و کوتاه‌تر خواهد بود. کوتاه بودن آدرس هم که یک ملاک اصلی برای موتورهای جستجو به حساب میاد. پس نتیجه می‌گیریم که، از این نظر استفاده از URL انگلیسی اولویت خواهد داشت.

۲. آدرس‌ها معنا دار باشند!

گوگل روز به روز در حال هوشمندتر شدن می باشد و اگر همین روند را در پیش بگیرد تا چند سال دیگر حالتی پیش می آید که هر چیزی از گوگل برای هر زبانی قابل درک و فهم خواهد بود. یعنی میتواند با خوندن آدرس نوشته شما بداند که در این نوشته درباره چه موضوعی محتوا تولید شده و سپس با بررسی کردن محتوا ببیند که آیا اصلا چیزی که در آدرس وجود داشته با محتوا یکسان است؟ اگر یادتان باشد تا همین یک سال پیش تا موضوعی را جستجو می‌کردیم کلی سایت خبرخوان میدیدیم که آدرس صفحه همان چیزی بود که ما به دنبالش بودیم، اما وقتی به صفحه میرفتیم با یک محتوای تو خالی که عموما پر بود از تبلیغات یا متنی که حتی کلمه‌ای از آن آدرس هم داخلش وجود نداشت. اما حالا دیگر چنین سایت‌هایی به چشم نمیخورند.

پس میشود گفت گوگل به کمک ابزاری توانسته آدرس‌های صفحات را درک کند و با بررسی کردن محتوا و آنالیز کاملش برای هر زبانی بفهمد که اصلا محتوایی که داخل این صفحه هست با آدرس همخوانی دارد یا خیر. بنابراین از نظر معنایی هم میشود این نتیجه را گرفت که اگر پیوند یکتا یا SLUG که برای نوشته انتخاب میکنید شامل موضوع نوشته باشد و بشود از آدرس فهمید که در این صفحه چه محتوایی قرار دارد میشود نتیجه خوبی از نظر رتبه بندی هم دریافت کرد. البته فراموش نکنید که این موضوع با فاکتورهای خیلی زیادی بستگی دارد و نباید انتظار این را داشته باشید که با یک تغییر آدرس رتبه نوشته را فرسنگ‌ها جابجا کنید و به عرض نتایج برسید.

به عنوان نمونه اگر شما در سایتتان محتوا یا صفحه از انجام خدمات سئو و بهینه سازی سایت داشته باشید چه آدرس شما به صورت site.com/seo باشد و چه به صورت سئو/site.com وارد شده باشد گوگل کاملا میتواند این دو آدرس را درک کند و تشخیصشان بدهد که این دو ساختار آدرس با هم در ارتباط معنایی هستند.

URL فارسی یا انگلیسی

بر اساس دو قانونی که در بالا ذکر شد، با یک دو راهی مواجه می شویم که آیا از URL فارسی استفاده کنیم یا اینکه از URL انگلیسی! چرا که از نظر کوتاه آدرس انگلیسی و از نظر معنایی هم هر دو تقریبا در یک سطح قرار دارند. برای اینکه بشود به یک انتخاب درست طبق این قانون رسید به برتری‌های هر کدام می‌پردازیم.

۱. کوتاه بودن آدرس انگلیسی نسبت به فارسی

پست های مرتبط

همانطور که در بالا اشاره شد یک آدرس انگلیسی در مقایسه با پیوند یکتای فارسی کوتاه‌تر هست. البته شاید فکر کنید و بگویید که آدرس‌های فارسی درنتایج به همان شکل نشان داده میشود و مشکلی نیست. اما باید این را بدانید که در ظاهر شاید اینطور باشد، اما از نظر ساختاری و فنی اینطور نیست. برای این موضوع کافیست  با بررسی سورس صفحات سایت، آدرس نوشته را ببینید که با همان کاراکترهای بی معنی نوشته شده. از طرف دیگر اگه عنوان شما کمی بلند باشه موقع ساخته شدن لینک میبینید که بخش‌های آخر حذف میشوند و دلیلش این است که وردپرس برای اینکه آدرس‌های سایت سئو بهتری داشته باشند تعداد کاراکترهای قابل استفاده در آدرس را محدود کرده است. برای همین ممکن است بخشی از عنوان که شامل کلمه کلیدی هست در آدرس وجود نداشته باشد.

۲. سئو بهتر آدرس انگلیسی نسبت به فارسی

همانطور که در مورد قبلی گفتم، کوتاه بودن آدرس میتواند بهترین تاثیر در سئو را داشته باشد. حالا این آدرس میتواند فارسی باشد و یا اینکه انگلیسی! چرا که در هر دو حالت برای موتور جستجو قابل فهم هست. آدرس فارسی بخاطر طولانی بودن باعث میشود که از نظر بهینه سازی رتبه کمتری داشته باشد.

۳. رابط کاربری آدرس انگلیسی نسبت به فارسی

اگه دقت کرده باشید، وقتی آدرس‌های شما انگلیسی هستند خوانا هستند و به راحتی میشود آنها را به همان حالتی که هستند دید. اما در حالت فارسی آدرس‌ها غیرقابل خوانا هستند و از کاراکترهایی تشکیل شده که نمیشود آنها را خواند و برای اینکه بتوان فهمید آدرس URL در حالت فارسی چه چیزیست باید یا به آن لینک مراجعه کنید و یا اینکه آدرس را در باکس آدرس وارد کنید که معادل فارسی اون قابل مشاهده باشد و بفهمید که در آدرس که کلمات و عباراتی قرار دارند.

۴. آنالیز سخت آدرس فارسی نسبت به انگلیسی

ما نیاز داریم که سایت خودمان را از هر نظر بررسی کنیم. یکی از این موارد بررسی آمار و سایت‌هایی هست که به ما لینک دادند. وقتی وارد بخش referrals در گوگل آنالیتیکس میشوید، اگر آدرس فارسی باشد با این منظره مواجه خواهید شد که در این نمونه دوتا از صفحات سایت چطور هستند که به آکادمی اولین دیتا لینک داده شده است.

مقایسه پیوند یکتا فارسی نسبت به انگلیسی در وردپرساگر بخواهیم که این لینک را بررسی کنیم و ببینیم که وضعیت آماری و محتوای صفحه چه هست مجبور هستیم چندین بار کپی پیست داشته باشیم و به صفحه مراجعه کنیم تا یه آنالیز کلی از صفحه به دست آوریم. اما اگر آدرس انگلیسی باشد با حالتی مانندزیر مواجه میشویم که به دلیل خوانا بودن آدرس مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.

مقایسه پیوند یکتا فارسی نسبت به انگلیسی در وردپرسکه در این نمونه آدرس‌هایی که از سایت شخصی  به آکادمی اولین دیتا  لینک شده قابل مشاهده هستند که بخاطر انگلیسی بودن آدرس خوانا هستند و شاید اصلا نیازی نباشه به صفحه سایتی که لینک داده برای آنالیز مراجعه کنیم.


چند نکته در انتخاب آدرس فارسی یا انگلیسی

نکته اول: اگر مقاله آموزش سبز کردن چراغ سئو در افزونه Yoast SEO را مطالعه کرده باشید، این افزونه در چک لیست اقداماتی که باید برای سئو کردن یک نوشته انجام دهید با عنوان کلید واژه تمرکزی در URL این صفحه ظاهر نمی‌شود قرار دارد که نشان از عدم استفاده از کلمه کلیدی در ادرس دارد. حالا چون کلمات کلیدی ما فارسی هستند برخی کاربران سوال می‌کنند که در این حالت باید چه کاری انجام دهیم؟

در این حالت اگر تا کنون از آدرس انگلیسی در وردپرس استفاده می‌کردید باید از استفاده از کلمات فارسی در آدرس دوری کنید. پس نیازی نیست به این مورد فکر کنید، چرا که آدرس‌ها چه فارسی و چه انگلیسی برای گوگل قابل فهم هستند.

نکته دوم: اگه به صفحه Search Engine Optimization در پشتیبانی گوگل مراجعه کنید، گوگل صراحتا اعلام میکند که ساختاری که برای آدرس‌های سایت انتخاب می‌کنید باید دارای ویژگی زیر باشند.

  • آدرس‌ها نباید شامل پارامترهای ID و… باشند. البته این موضوع برای جستجو در سایت و محصولات که قصد دارید با چنین ساختار و ویژگی یک صفحه خاصی را نمایش دهید مشکلی نخواهد داشت.
  • از نام‌ها عمومی و استفاده از عباراتی مثل html. در انتهای صفحات دوری کنید.
  • از کلمات کلیدی مختلف در آدرس که صرفا با هدف بهینه کردن آدرس از نظر کلمه کلیدی برای گوگل هست دوری کنید.
  • از درج کلماتی در آدرس که ربطی به موضوع صفحه ندارد دوری کنید.
  • از پوشه بندی کردن و جدا کردن آدرس‌ها با کاراکتر / و به تعداد زیاد دوری کنید.

نکته سوم: اینکه از آدرس فارسی یا انگلیسی استفاده کنید چندان تفاوتی با هم ندارد و استفاده از هر دو حالت صرفا باید طبق همان قانون کوتاهی و معنادار بودن انتخاب شود. چرا که سئو و بهینه سازی یک صفحه از نظر URL دیگر مانند گذشته اهمیت بالایی ندارد و مانند کنکور جزو دروس عمومی دسته بندی شده است.

نتیجه گیری نهایی

اینکه از آدرس فارسی یا انگلیسی استفاده کنید دیگر از نظر سئو و بهینه سازی تفاوت زیادی ندارد و فقط کافیست لینک‌های شما کوتاه و معنادار باشند. حتی در زبان‌های محلی به خاطر اینکه عمده جستجو مربوط به زبان همان موقعیت مکانی هست میتواند استفاده از آدرس فارسی بهتر هم باشد. اما در انتخاب آدرس انگلیسی یا فارسی یک نکته وجود دارد که همان UX یا رابط کاربری هست که کمتر به آن توجه میشود. در صورتی که زبان فارسی انتخاب شده باشد کاراکترهای بی معنی در آدرس وجود دارد و کوتاهی لینک‌ها رو نقش خواهد کرد. به همین خاطر می باشد که استفاده از آدرس انگلیسی بخاطر کوتاه‌تر بودن و خوانا بودن مهم‌تر خواهد بود. نظر شما در این رابطه چیست؟

امیدوارم که این آموزش از آکادمی اولین دیتا  هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد و با استفاده از آن توانسته باشید تصمیم بگیرید که از چه URL و آدرسی برای صفحات سایت استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .