مرکز آموزش اولین دیتا

UTM مخفف چیست؟ آموزش نحوه ساختن لینک دارای UTM

0

UTM بهترین گزینه ای است که به سادگی توسط آن میتوانیم آمار هریک ازکلیک ها و یا بازدید هایی که سایت ما از سوی هر یک از تبلیغاتی که ما در سایتها ، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… کردیم را زیر نظر بگیریم .برای مثال برای اینکه بدانیم کمپینی که برای فروش لباس تابستانه راه‌اندازی کرده ایم در طول این سه ماه چقدر کلیک خورده و چه مقدار از این کلیک‌ها منجر به خرید شده است از UTM استفاده می کنیم .

در این آموزش آکادمی اولین دیتا به معرفی اینکه UTM چیست؟ چطور باید یک لینک UTM بسازیم؟ و اینکه لینک‌های UTM در چه مواردی مورد استفاده خواهند بود می‌پردازد. اگر شما هم به دنبال ساخت لینک UTM هستید تا انتهای این مقاله همراه باشید.

UTM چیست؟

Urchin Tracking Module یا به اختصار UTM میباشد . Urchin یک شرکت نرم‌افزاری بود که تو سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد و نرم افزاری که آنها ساخته بودند تبدیل شد به چیزی که ما امروز آن را به اسم Google analytics می‌شناسیم، که امکان مشاهده آمار سایت و بررسی کلیه داده‌های سایت در بخش آمارگیری است را به ما میدهد. UTM در واقع قطعه کدی می باشد که با اضافه کردن به انتهای هر لینکی که قصد رهگیری آمار ورودی به سایت و سایر گزارشات را داریم به ما خواهد داد. این قطعه کد اطلاعات مختلفی را به سیستم آمارگیر گوگل آنالیتیک ارسال می‌کند و در آنجا همه این اطلاعات پردازش شده و بعد از شناسایی و جمع شدن در قالب یک گزارش جامع در اختیار ما قرار می‌گیرد. در نهایت با استفاده از این پارامترهایی که در UTM قرار دارد میتوانیم بفهمیم هر بنری که در یک سایت قرار دادیم، خبرنامه‌ای که ارسال کردیم، یا کمپین تابستانه که داشتیم در هر بازه زمانی چه تعداد کلیک و ورودی از طریق تبلیغات به ما داده است.

لینک UTM دارای چندین پارامتر مختلف می باشد که با استفاده از این پارامترها میشود تشخیص داد کاربری که وارد این لینک شده آیا از کمپین ایجاد شده بوده یا مستقیما وارد سایت ما شده؟ اگر از کمپین وارد شده، ورودی از کدام سایت بوده و بر روی کدام بنر کلیک کرده است؟ آیا بنری که در هدر قرار دارد بیشترین کلیک و ورودی را به ما میدهد یا بنری که در گوشه‌ای از سایت یا انتهای مطالب قرار دارند بیشترین بازدید را به ما میدهند؟ همه این سوالاتی که در ذهنتان نقش بسته، با استفاده کردن از چند پارامتر ساده قابل درک هستند.

قبل از هر چیزی نمونه‌ای از یک لینک UTM را در زیر ببینید.

https://academy.firstdata.ir/web-hosting/shared/europe-linux/?utm_source=academy.firstdata-blog&utm_medium=banner&utm_campaign=blog&utm_term=hosting%2Bdomain&utm_content=header

همانطور که میبینید ما یک لینک UTM برای صفحه هاست اروپا اولین دیتا  ایجاد کردیم. ما قصد داریم برای این صفحه یک بررسی بکنیم و ببینیم که بنری که در هدر قرار دادیم دارای بیشترین ورودی می باشد یا بنری که در گوشه‌ای از سایت یا در انتهای مطالب قرار داده شده بیشترین کلیک و ورودی را به ما میدهد. در لینک بالا بعد از علامت سوال میبینید که یک سری پارامتر تعریف شده که لینک‌های UTM دارای پارامترهای زیر هستند.

  • utm_source: این پارامتر نشان میدهد که ورودی از کجا می آید. به عنوان مثال فرض کنید کمپین تابستانه فروش لباس را فقط قصد داریم در تلگرام تبلیغ کنیم. بنابراین لینک UTM ساخته شده را وقتی میسازیم باید این مقدار را روی telegram انتخاب کنیم. اما چون امکان دارد در چندین کانال تلگرامی تبلیغ کنید، بنابراین میشود  به صورت telegram-academy.firstdata هم وارد کرد که نشان میدهد لینک ارجاعی از کانال تلگرام اولین دیتا می باشد .
  • utm_medium: این پارامتر نشان دهنده رسانه‌ها است که لینک ارجاعی به چه شکلی می باشد . به عنوان مثال اگر لینک بنر باشد باید از پارامتر banner استفاده کنید. یا اگر لینک شما مربوط به تبلیغات کلیکی است باید از cpc استفاده کنید.
  • utm-campain: این پارامتر هم متعلق به کمپین کلی می باشد که آن را  اجرا کردید. برای همین مثال فروش تابستانه می شود از summer استفاده کرد که نشان میدهد لینک‌های ارجاعی مربوط به کمپین فروش تابستانه لباس هستند که در فصل تابستان برگزار کردید.
  • utm_content: این گزینه اختیاری می باشد  و به نوعی همان A/B testing است که میتوانید ازآن  برای تبلیغات هدف با محتوای خاص استفاده کنید. مثلا اگر برای شما مهم باشد که بدانید کاربری که به سایت آمده با تبلیغ روی بنر هدر در سایت آمده یا اینکه با تبلیغ بر روی بنر انتهای مطالب بوده که وارد سایت شده میتوانید از این پارامتر اطلاعات را به دست بیاورید.
  • utm_term: این گزینه هم اختیاری می باشد و میشود ازآن  برای مشخص کردن نوع تبلیغات در زمینه کاری استفاده کرد تا کلمه کلیدی خاصی که به منظور مناقصه بر روی تبلیغات خاص گذاشته میشود مشخص کرد. به عنوان مثال در همین کمپین تابستانه میشود از clothing-shop استفاده کرد که نشان دهنده فروشگاه لباس است.

آموزش ساخت لینک UTM

برای ساخت لینک UTM میتوانید با استفاده از پارامترهای بالا به صورت دستی لینک را ایجاد کنید یا اینکه با استفاده از ابزار آنلاین این کار را انجام دهید. بهتر است به صورت دستی این کار را انجام دهید تا به خوبی قادر به درک این نوع لینک سازی شده و بهتر یاد بگیرید. بنابراین برای ساخت این نوع لینک ابتدا باید چند قانون را رعایت کنید.

  • پس از آدرس صفحه‌ای که قصد دارید براش لینک بسازید باید از علامت سوال(به صورت انگلیسی) استفاده کنید.
  • پس  از هریک از پارامترهای بالا باید از کاراکتر = برای دادن مقدار استفاده کنید و برای جدا کردن هر پارامتر از هم از کاراکتر & استفاده کنید.
  • از فاصله برای جدا کردن کلمات و پارامترها از هم استفاده نکنید و اگر عبارتی دارید که نیاز به جدا کردن دارد با استفاده از خط تیره از هم جدا کنید.
  • برای استفاده از چند کلمه کلیدی در پارامتر utm_term از کاراکتر + استفاده کنید.

حالا بر اساس همین قوانین برای ساختن لینک UTM به ترتیب زیر عمل کنید و مقادیر را برای هر پارامتر وارد کنید. در این مثال همان نمونه لینکی که در بالا قرار دادیم را می سازیم که لینک صفحه ما https://academy.firstdata.ir/web-hosting/shared/europe-linux/ می باشد .

  1. ابتدا لینک صفحه‌ای که قصد دارید تبلیغات را به آن هدایت کنید را وارد کرده و یک علامت سوال در حالتی که صفحه کلید انگلیسی می باشد به انتهای آن اضافه کنید. پس در مرحله اول لینک ما به شکل  https://academy.firstdata.ir/web-hosting/shared/europe-linux/?می شود.
  2. پارامتر utm_source= را به انتهای لینک اضافه می‌کنم و مقداری که برای منبع ورودی می باشد را وارد می‌کنیم. که در اینجا بنر ما در آکادمی اولین دیتا قرار دارد پس از عبارتی مانند academy.firstdata-blog استفاده می‌کنیم که در نهایت لینک ما به صورت https://academy.firstdata.ir/web-hosting/shared/europe-linux/?utm_source=academy.firstdata-blog می شود.
  3. حالا چون میخواهیم پارامترهای دیگر را اضافه کنم برای جدا کردن هر پارامتر باید از کاراکتر & استفاده کنم، پس با اضافه کردن لینک ما به صورت https://academy.firstdata.ir/web-hosting/shared/europe-linux/?utm_source=academy.firstdata-blog& می شود.
  4. در این مرحله نوبت به مشخص کردن پارامتر utm_medium میرسد که باید نوع تبلیغ را مشخص کنیم. پس بعد از کاراکتر & مرحله قبل پارامتر utm_medium= را وارد کرده و بعد از کاراکتر = مقدار آن را که تبلیغ ما به صورت بنری میباشد برروی banner انتخاب می‌کنیم. که تا اینجا لینک ما به صورت https://academy.firstdata.ir/web-hosting/shared/europe-linux/?utm_source=academy.firstdata-blog&utm_medium=banner خواهد بود.

حالا به همین ترتیب گفته شده و با رعایت نکات گفته شده باقی پارامترها را هم مقدار دهی می‌کنیم که در نهایت لینک ما به صورت زیر می شود.

https://academy.firstdata.ir/web-hosting/shared/europe-linux/?utm_source=academy.firstdata-blog&utm_medium=banner&utm_campaign=blog&utm_term=hosting%2Bdomain&utm_content=header

اگر انجام این کار به صورت دستی سخت است می‌توانید با مراجعه به صفحه Campaign URL Builder اقدام به ساخت لینک کنید. در این لینک مشابه تصویر زیر کافیست ابتدا لینک صفحه را در فیلد Website URL وارد کنید و سپس اطلاعات هر پارامتر را بر اساس توضیحاتی که دادیم در هر فیلد وارد کنید تا در نهایت خروجی لینک در فیلد Share the generated campaign URL تولید میشود که با کپی کردن  میتوانید از این لینک برای کمپین خود استفاده کنید.

لینک UTM چه اطلاعاتی به ما میدهد؟

تا اینجا که با پارامترهای ۵ گانه این نوع لینک سازی آشنا شدید که از این ۵ مورد سه مورد اول ضروری و دو مورد آخر اختیاری می باشند، حالا ممکن است این سوال پیش بیاید که این لینک‌ها چه اطلاعاتی از هر کلیک رو میتواند در اختیار ما قار دهد؟ با پارامترهای مشخص شده ما میتوانیم چه جزییاتی از تبلیغی که در جاهای مختلف دادیم را به دست بیاریم؟ گفته میشود که UTM عمدتا به سه سوال پاسخ میدهد وهر کس که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد اکثر فعالیتهایش صرف پاسخ دادن به این سه سوال است.

  • ترافیک و کلیکی که انجام شده از کجا آمده؟
  • کاربری که با استفاده از لینک UTM به سایت من رسیده چطور به اینجا آمده؟
  • چرا ترافیک به من رسیده؟

با وجود این سه سوال اطلاعاتی مانند تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربر، مدت زمان ماندن در سایت و میزبان بانس ریت صفحه هم به ما میدهد. اما این اطلاعات چطور به آمارگیر گوگل ارسال میشود و ما به چه صورت میتوانیم این اطلاعات را ببینیم؟

برای اینکه قادر به مشاهده لینک‌های ساخته شده و مشاهده نتایج ورودی‌های UTM را باشیم باید حتما اکانتی در گوگل آنالیتیک داشته باشیم. علاوه بر این باید از آمارگیر گوگل آنالیز هم استفاده کرده باشید . پس از وارد شدن به حساب کاربری گوگل آنالیتیک از دو بخش می‌توانید نتایج UTM را مشاهده کنید. برای مشاهده آمار به ترتیب به مسیرهای زیر بروید.

  1. Acquisition> All Traffic> Source/Medium
  2. Acquisition> Campaigns> All Campaigns

همانطور که در تصویر بالا میبینید ما یک کمپین با نام compare-iranian-hosting ایجاد کردیم و دو بنری که در ابزارک و انتهای مطالب قرار دادیم را برای این کمپین در نظر گرفتیم که با کلیک روی این کمپین در صفحه زیر هر دو لینک که یکی از آنها برای ابزارک و دیگری برای انتهای مطالب ، را مشاهده می کنید.

حالا همانطور که میبینید تعداد کلیک برای هر یک از بنرها بر اساس پارامترهای هر کمپین قابل مشاهده است که با استفاده از این آمار میشود  فهمید کدام یکی از مکان‌های سایتی که به آن  تبلیغ دادید بیشتر و بهتر برای شما ورودی میدهد. هر بار که بازدیدکنندگان سایت بر روی لینک ساخته شده کلیک کنند، گوگل آنالیتیک فورا مقادیر را در هر پارامتر UTM شناسایی کرده و میخواند. پس در این صورت میتوانید گزارشات را به صورت کامل ببینید که ورودی‌ها از کجا بوده، برروی کدام بنر یا تبلیغ کلیک شده، چند کاربر به این لینک آمده اند  و… که هر کمپین به صورت جدا  نمایش داده میشود که در زیر نمونه‌ای از آن را هم میبینید.

چه موقع باید از پارامترهای UTM استفاده کنیم؟

همانطور که در بالا هم اشاره کردم، لینک‌های UTM برای کمپین تبلیغاتی که ارسال می‌کنیم بهترین راه هستند که ببینیم کمپین ساخته شده تا چه میزان ورودی برایمان آورده اند  یا تبلیغی که در یک سایت زدیم از ابتدا تا انتها چه تعداد ورودی به ما میدهد. پس میشود گفت استفاده این نوع لینک‌های برای بازاریابی آنلاین بسیار مفید و کاربردی می باشد که میشود در موارد زیر ازآن استفاده کرد.

 کمپین‌های اجتماعی

همه ما از دکمه اشتراک گذاری در سایت استفاده می‌کنیم. اما برای اینکه بدانیم کسی که لینک را به اشتراک گذاشته چندتا ورودی از این طریق دریافت کردید نمیشود به خوبی آمار رو به دست آورد. بنابراین میتوانید دکمه‌ها رو به صورت UTM بسازید که این آمار را هم برای هر مطلب به دست بیاورید. یا در حالت برعکس میتوانید لینکی که در صفحات پروفایل رسمی سایت به اشتراک می‌گذارید به صورت UTM درج کنید تا تعداد ورودی از هر شبکه اجتماعی را به دست بیاورید.

کمپین‌های ایمیلی

یکی دیگر از موارد پر کاربرد این نوع لینک میتواند در رصد کردن خبرنامه و کمپین‌های ایمیل مارکتینگ که ارسال می‌کنید باشه تا بدانید چه تعداد ورودی و ترافیک از خبرنامه‌ای که ارسال کردید به دست آوردید.

کمپین‌های بنری و تبلیغات

این نوع لینک‌ها هم برای تبلیغاتی که در هر سایت میدهید کاربرد دارد و میتوانید بفهمید که از هر سایت چند ورودی گرفتید. کدام بخش از مکان تبلیغاتی یک سایت بیشترین ورودی را به شما داده و یا اینکه بنر استفاده شده برای تبلیغ با چه سایزی بیشترین ورودی را به شما میدهد.

امیدوارم که این آموزش از آکادمی اولین دیتا هم مورد توجه و پسند شما قرار گرفته باشد و با استفاده از آن توانسته باشید اقدام به ساخت لینک UTM کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

Captcha loading...